zaterdag 21 mei 2022

Dralen en Overdrijven

Serie: Culturele Kwalen        
Aflevering: Dralen en Overdrijven

Dit is een soort tandem. Twee reactiepatronen  die verbonden zijn.
Het begint met dralen. Dit heeft oorzaken. Gevolg is overdrijven  als poging tot compensatie.
Gevolg hiervan is weer dralen, omdat je over de top bent gegaan. Een furieuze cirkel.

Van beiden heb ik last, als basisreactiepatronen.
Al lijken uitwassen (extreme voorbeelden hiervan) minder te worre.
De groei in volwassenwording  binnen ontwikkeling van meer meesterschap.
Ook in subtielere REACTIES kunnen ze besloten liggen.

Overdrijven is exces. Gaat ten koste van kwaliteit. Gaat ten koste van impact, juist door de overdosering. Leidt (uiteindelijk) tot uitputting.
Dralen is tekort. Je doet te weinig. Het is inhouden/terughouden, gierig zijn en uitstelgedrag.
Je mist inspelen op kansen en dit gaat dus ten koste van juiste manifestaties (of mensfestaties).

Overdrijven deed ik als puberkind en als bijna-volwassene vaak expres, gewoon voor de leut.
Dat kan grappuig wezen, maar als basispatroon werkt het verstorend.
Echter soms moet je juist wel ffff wat meer doen, een tandje bij, dat is die paradox omtrent overdrijven.
Dralen lijkt nog erger. Niet te verwarren met actief geduld natuurlijk! Dat is de paradox van dralen.

Je kan niet in 1 positie gaan hangen, dat werkt niet OPTIMAAL.
Dralen is te minimaal. Overdrijven is te maximaal.
Manisch-depressief is de ziekte die voortkomt uit de extremere afwisseling van overdrijven en dralen.

Ik wil deze rotzooi uit mijn karakter verwijderen. Om mijzelve beter te kunnen manifesteren.
Ein betere verzie van mijzelf te worden.
Niet als neurose (‘ik moet beter zijn’) maar als waarmaking van potenties.
Die anderen voeding kan aanbieden, als bijdrages aan de schepping.

De remedies zijn kikkerslikken EN actief relaxen. Beiden!! In dynamische wisselwerkingen.
Vanuit vertrouwen  in het Universum, met respect voor ontwikkelingprocessen.
Kikkerslikken betekent directer hoofdtaken uitvoeren, ertegenaan gaan.
Daarna actief relaxen. Op tijd stoppen, ook dat vereist discipline.
Tevredenheid koesteren, in plaats van vanuit onvrede of overmoed deurdraven... 

Voorheen was ik gewend te nachtbraken, i love da night:
het is niet alleen lekkel uitgaan maar ook om te werken; lekkel quiet.
Wat ikki nu doe is geregeld extreem vroeg nar bed gaan (20u, soms zelfs 18u) en dan heel vroeg in de nacht weer opstaan.
Dan heb ik een verse nacht voor mij!

Ben ik de enige? Neen! Beschouw deze tandem inmiddels als culturele kwaal.
Volgens mij zijn er hele volksstammen die er last van hebbeh.
Wat jij??